ENDOGENE DEPRESSIE: een ervaringsverhaal

Voorstel draad
BUTTON_POST_REPLY
Minister President Brutus
BerichtenCOLON 2410
GeregistreerdCOLON za okt 18, 2008 12:00 am
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

ENDOGENE DEPRESSIE: een ervaringsverhaal

Bericht door Minister President Brutus » zo feb 20, 2011 2:49 pm

Zoals je –mogelijk- wel weet, zijn wij met onze bipolaire stoornis vatbaar voor niet alleen psychologische depressies, maar ook voor endogene die van binnen uit komen en niets met omstandigheden te maken hebben.

Ik was zeer lang ongediagnosticeerd en wist tot voor ruim 3 jaar ook vrijwel niets van de psychiatrie, tot ik me er zeer intensief in verdiept hebt. Dit was een noodzaak maar bracht ook veel begrip over gebeurtenissen uit het verleden die destijds onverklaarbaar waren.

Een paar voorbeelden nu van endogene depressies en hoe dezen zich in de praktijk voordeden. In 1989 was ik voor de eerste keer in New-Zealand en dat was absoluut geweldig en ik genoot daar intens van. Ondanks de perfecte omstandigheden, voelde ik me op een gegeven moment vreselijk depressief worden, hetgeen ik totaal niet begreep, en ik vond het onbegrijpelijk en raar. Op een stil plekje heb daar temidden van de schitterende natuur een stevige huilbui gehad. Ik liet niemand wat merken, dat deed ik als het maar even kon nooit. Misschien had ik dat beter wel kunnen laten merken, nu wist iedereen alleen dat ik vaak erg druk was. Mogelijk dat ik dan eerder gediagnosticeerd was?

6 weken later was ik in Australia, en ook daar een vreselijke depressie ondanks de geweldig fijne omstandigheden. Ook hier op een stil en mooi plekje een emotionele ontlading, evenals mijn grote verbazing over dit alles. Ik kan me ook heel goed herinneren dat ik ooit eens tijdens een –overigens- geweldige kerst, ook zonder enige redenen heel depressief werd. Had ik toen maar geweten wat ik nu wist!

Kennen jullie dit soort ervaringen (voor of na je diagnose) ook?
Bipolaire 2. 2 x per dag 500 mg. Depakine en 1 x per dag Efexor 36mg en zo nodig lorazepam

guppy
BerichtenCOLON 1853
GeregistreerdCOLON za jul 26, 2008 8:42 am
CONTACTCOLON

Re: ENDOGENE DEPRESSIE: een ervaringsverhaal

Bericht door guppy » zo feb 20, 2011 6:07 pm

Dit is de hoek om jezelf voor te stellen Brutus!!!
Leeftijd is alleen belangrijk als je wijn of kaas bent.

Leo
BerichtenCOLON 645
GeregistreerdCOLON zo dec 06, 2009 6:27 pm

Bericht door Leo » zo feb 20, 2011 7:48 pm

Brutus, ik sluit me bij Guppy aan, dit is de plaats waar men zich kan voorstellen.

BerichtenCOLON 2410

Bericht door Minister President Brutus » zo feb 20, 2011 8:01 pm

Inhoudelijks niets te melden? Onthoud je zelf dan van commentaar! (of roep Rutte naar de kamer; dat heeft net zoveel zin)
Bipolaire 2. 2 x per dag 500 mg. Depakine en 1 x per dag Efexor 36mg en zo nodig lorazepam

aaron
BerichtenCOLON 1888
GeregistreerdCOLON ma jul 21, 2008 7:50 pm

Bericht door aaron » zo feb 20, 2011 8:02 pm

Eigenlijk sluit ik me bij de rest aan: dit stuk staat weer in de verkeerde categorie Brutus...
Maar ontopic: ik heb het meeste last van endogene depressies. Dus dat je je zomaar ellendig voelt, zonder duidelijke reden. Zo was ik op de verjaardag van mijn opa (maart) en oma (augustus) depressief zonder aanwijsbare reden. :cry:

BerichtenCOLON 2410

Bericht door Minister President Brutus » zo feb 20, 2011 8:39 pm

aaron schreefCOLON Zo was ik op de verjaardag van mijn opa (maart) en oma (augustus) depressief zonder aanwijsbare reden.
Ja dat is dus duidelijk een endogene depressie. Maar jij weet dat, maar ik destijds niet en dan is het echt heel raar en totaal onbegrijpelijk!

Gaab
BerichtenCOLON 656
GeregistreerdCOLON wo mei 05, 2010 9:54 am

Bericht door Gaab » zo feb 20, 2011 9:29 pm

Nog een duit in het zakje, dit is het verkeerde kopje, en het herhaalelijke verzoek je letter kleur aan te passen negeer je wederom, inhoudelijk reageer ik niet daar ik je blauwe teksten niet lees, te irritant.

guppy
BerichtenCOLON 1853
CONTACTCOLON

Bericht door guppy » zo feb 20, 2011 10:37 pm

Mijn 'commentaar' is niet inhoudelijk nee, maar gaat over de plaats van dit stukje, dat mag ook lijkt me. Ik blijf hopen dat je een keer in gaat zien dat het irritant over kan komen voor mensen dat je dit doet en je daar iets mee doet.
fijne avond, slaap lekker en morgen gezond weer op. :W

aaron
BerichtenCOLON 1888

Bericht door aaron » ma feb 21, 2011 2:10 pm

Minister President Brutus schreefCOLON
aaron schreefCOLON Zo was ik op de verjaardag van mijn opa (maart) en oma (augustus) depressief zonder aanwijsbare reden.
Ja dat is dus duidelijk een endogene depressie. Maar jij weet dat, maar ik destijds niet en dan is het echt heel raar en totaal onbegrijpelijk!
Had net weer 2 stemmingwisselingen. Ben vaochtend hypomaan geweest en nu depressief.
Maar dat kwam omdat ik gisteren mijn medicatie vergeten was in te nemen... :oops:

medusa
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON ma jun 07, 2010 2:38 pm

Bericht door medusa » do feb 24, 2011 3:40 pm

Heb, ondanks de blauwe kleur en de verkeerde plek, je tekst toch gelezen (met enige moeite door zijn kleur). Huilbuien zonder aanwijsbare reden ja natuurlijk ken ik die. Maar ook heel veel en langdurende met, net na mijn afstuderen en na het uitgaan van mijn portugese vriendje heb ik stevig en maanden gehuild. Maar daar heb je het niet over. :wink: Medusa

aaron
BerichtenCOLON 1888

Bericht door aaron » za feb 26, 2011 1:56 pm

Tsja tis blauw op blauw he, dat leest wat moeilijker :X

Koffieliefhebber
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON di feb 08, 2011 1:38 pm

Bericht door Koffieliefhebber » zo feb 27, 2011 1:01 pm

Ik huil op de raarste momenten, om de meest uiteenlopende dingen. En inderdaad vaak als er niet eens iets is ofzo. Eergisteren nog, zomaar vanuit het niets hard gehuild op de bank... Wist niet eens dat daar een naam voor was... Weer wat geleerd! :-)
:D

BerichtenCOLON 2410

Bericht door Minister President Brutus » zo feb 27, 2011 1:06 pm

You are Welkom! :)

Leo
BerichtenCOLON 645

Bericht door Leo » zo feb 27, 2011 9:15 pm

Het is blauw en het hoort niet in de Voorsteldraad thuis. En wat endogeen is weten we onderhand wel.

BerichtenCOLON 2410

Bericht door Minister President Brutus » zo feb 27, 2011 9:36 pm

neem effe kilootje pillen of zo leo, want je bent meer dan vervelend met je zinloze commentaar en bemoeizucht.

Leo
BerichtenCOLON 645

Bericht door Leo » zo feb 27, 2011 10:37 pm

Ach Brutus, probeer je nu maar eens aan te passen aan de weinige regels van dit forum. Ok?

sanne
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON do okt 23, 2008 3:24 pm
WoonplaatsCOLON hendrik ido ambacht

Bericht door sanne » ma feb 28, 2011 11:12 am

Leo, wat was er gisteren met je aan de hand? Hier ben je ook al weer lekker bezig. Neem een hobby!
keep on smiling!

Leo
BerichtenCOLON 645

Bericht door Leo » ma feb 28, 2011 11:53 am

Sanne, hetzelfde als vandaag. 'Het stel je voor draadje moet openstaan voor nieuwe mensen die zich voor willen stellen. Als je dan allerlei dingen op hun topic gaat posten werkt dat op zijn minst verwarrend, temeer omdat er genoeg plaatsen zijn waar je wel over endogene of psychologische depressies kunt praten en er zelfs een speciale kletshoek kan komen om te dromen over knopjes die je al of niet kunt uitzetten. Maar HIER bevinden we ons in de Stel Jezelf Voor draad'.
Is dat zo moeilijk?

aaron
BerichtenCOLON 1888

Bericht door aaron » ma feb 28, 2011 12:58 pm

Ja daar heeft Leo wel gelijk in *) Niet meer doen he Brutus. Anders krijg je billenkoek :P

Sander77
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON za jun 19, 2010 4:57 pm
WoonplaatsCOLON Rotterdam e.o

Bericht door Sander77 » ma feb 28, 2011 2:50 pm

hallo,
een zinloos verhaal voor mij. dus volgende topic, nieuwe kans. en hopelijk in het juiste menu.
Vriendelijke groet,
Sander

Leren omgaan met Manische Depressiviteit (en eerdere Psychose) - Zyprexa 10 mg

guppy
BerichtenCOLON 1853
CONTACTCOLON

Bericht door guppy » ma feb 28, 2011 6:03 pm

En ondertussen krijgt men wat men wil.... aandacht. :?

Sander77
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON za jun 19, 2010 4:57 pm
WoonplaatsCOLON Rotterdam e.o

Bericht door Sander77 » ma feb 28, 2011 6:47 pm

Bij een ander forum zou ik allang een ban aan de broek hebben zitten als er zoveel aandacht wordt gevraagd. Maar goed... ik reageer al normaliter niet op aandachttopics....
Vriendelijke groet,
Sander

Leren omgaan met Manische Depressiviteit (en eerdere Psychose) - Zyprexa 10 mg

aaron
BerichtenCOLON 1888

Bericht door aaron » di maart 01, 2011 11:10 am

Ik ook niet hoor, maar er moet toch wat van gezegd worden. Anders gaat het maar door... :r

BUTTON_POST_REPLY