partner is manisch depressief

MDS in je relatie... Hoe ga je hiermee om?

ModeratorCOLON Moderators

BUTTON_POST_REPLY
monalisa
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON zo maart 20, 2011 10:04 am

partner is manisch depressief

Bericht door monalisa » ma maart 21, 2011 8:39 pm

Ik heb dit forum zojuist ontdekt en ik moet even mijn verhaal kwijt. Ik hoop dat ik hier wat advies en een luisterend oor kan krijgen.
Mijn partner is al een tijd lang somber. Afgelopen zomer voor het eerst bij de huisarts geweest met deze klachten. Diagnose: depressie. Direct zijn er anti-depressiva gestart. Echter daar kreeg hij allerlei huidafwijkingen van, dus daar moest hij mee stoppen. Nog een ander soort geprobeerd maar dat werkte ook niet. Hij kwam heel onnatuurlijk opgewekt over en wisselde steeds van stemming. De huisarts heeft hem toen doorgestuurd naar een psychotherapeut. Na de eerste behandeling is hij finaal ingestort en had hij allerlei suicidale gedachtes. Met spoed is hij toen doorverwezen naar het ziekenhuis en daar is de diagnose manische depressiviteit gesteld. Het hypomane gedeelte is getriggerd door de anti-depressiva.
Inmiddels zijn we 2 maanden verder na de diagnosestelling. Hij is gestart met een anti-psychoticum, maar had daar voor zijn gevoel zoveel bijwerkingen van (sliep soms wel 18 uur per dag en voelde zich afgevalkt), dat hij daar uit zichzelf mee is gestopt. Zijn psychiater is ervan overtuigd dat hij medicatie nodig heeft en dat ben ik wel met hem eens, dus vorige week weer met een ander soort medicatie gestart. Zijn stemming is heel wisselend. Soms heeft hij een redelijke dag en dan onderneemt hij wat activiteiten zoals koken enz. Hij zit nu al een tijdje in de ziektewet. Maar er zijn ook zat dagen dat er niets uit zijn handen komt. Hij leeft voor mijn gevoel totaal in zijn eigen wereld en is alleen met zichzelf bezig. Er valt niet met hem te praten en hij kan het kleinste beetje kritiek al niet verdragen, gaat dan bijv. direct zijn bed in zonder iets te zeggen. Hij moet eerst goed ingesteld zijn op medicatie voordat er met therapie gestart kan worden aldus de psychiater en dit moet dan in de eerste lijn gebeuren.
En ik, waar blijf ik. Ik voel me in de steek gelaten. Er is totaal geen aandacht voor de partner ervaar ik. De patient staat op nr. 1 en dat is natuurlijk logisch, maar als partner zijnde is het toch handig als je wat handvaten krijgt aangereikt. Het enige wat ze me kon adviseren is om op internet eens te googelen. Sjonge, jonge dat had ik zelf ook al bedacht. Daar hoef je geen psychiater voor te zijn.
Ik ben opgebrand, loop letterlijk op mijn reserves. Het huishouden komt vrijwel geheel voor mijn rekening. Daarnaast heb ik nog de volledige zorg over 2 kleine kinderen en een drukke (maar erg leuke) baan voor 3 dagen per week.
Ik weet niet hoe ik met hem om moet gaan. Eigenlijk laat ik hem maar een beetje zijn eigen gang gaan en laat hem zelf aangeven of hij dingen in het huishouden en met de kinderen kan doen enz. Ik leef mijn leven en laat aan hem over hoeveel hij daarin kan participeren. We hebben bijna geen contact met elkaar. Kan echt niet tot hem doordringen. Hij voelt zich vaak prima zegt hij of alleen maar heel moe. Onze relatie is inmiddels helemaal stuk en ik weet niet hoe lang ik dit nog vol kan houden. Waar ligt mijn grens? Wanneer slaat de medicatie aan en gaat deze wel aanslaan? Het liefste zou ik ook gewoon eens met die psychiater praten om te horen hoe ik mijzelf het beste staande kan houden, maar blijkbaar is dat teveel gevraagd. Als er niets veranderd ben ik bang dat ik op een gegeven moment niet meer kan en alleen verder ga met mijn kinderen. Hoe erg dit ook is en hoe schuldig ik mij hierover ook voel. Ik wil niet zomaar opgeven en wat doen, maar wat.......

Hugo
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON za jan 08, 2011 6:55 pm
WoonplaatsCOLON Zuid-limburg

Re: partner is manisch depressief

Bericht door Hugo » di maart 22, 2011 10:38 am

Hoi Monalisa,

Welkom op dit forum.
Ik heb je verhaal gelezen en begrepen dat de diagnose van het ziektebeeld van je man pas kort geleden is vastgesteld. Mijn eerste gedachte was, gun hem meer tijd. Een depressie is een vreselijke ziekte waaraan niks geforceerd kan worden.
Het werd me niet duidelijk of hij ook een stemmings stabilisator gebruikt?
Die medicijnen halen de scherpe kanten er wat vanaf. Heel belangrijk is dat hij leert te accepteren wat hem mankeert. Vanuit die acceptatie is het ook veel makkelijker om hulp te zoeken.
Maar goed, jullie praten niet met elkaar, dat maakt het heel lastig. Zijn er wellicht andere mensen, vrienden of zo, die tot hem doordringen. Die misschien wat kunnen helpen?
Het helemaal niks ondernemen herken ik maar al te goed hoor. Zelf heb ik ook een aantal langdurige depressieve periodes gehad. De zin in het leven verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.
Waar jij voor moet waken is dat je zelf straks depri wordt. Ga ook met een psycholoog praten. Dat kan nooit kwaad. En gezien je verhaal heb je daar ook echt behoefte aan. Je kunt niet alles zelf dragen. Zeker ook gezien je drukke leven.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid, groeten Hugo ^O^
Bipolair 1,
Depakine en valdoxan

medusa
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON ma jun 07, 2010 2:38 pm

Bericht door medusa » di maart 22, 2011 1:20 pm

Beste monalisa, Goed om het verhaal van de andere kant te horen. Mijn verhaal is dat ik al 3 jaar manisch depressief ben. Daarvoor werkte ik 3 tot 4 dagen als stedebouwkundige al 15 jaar, welliswaar op mijn tenen. Ik knalde er met een manie uit en mijn werk wilde me niet meer terug, na al dat vreemde gedrag. Nu zit ik thuis en hoop binnenkort weer te gaan zoeken naar werk, want het kriebelt.
Ik heb ook 2 kinderen en gedurende jaren zijn ze aangewezen geweest op mijn man. Eigenlijk al vanaf de geboorte van mijn tweede zoon. Ben zelf ook 2 keer 3 maanden opgenomen geweest en toen nam mijn man (met zijn 5 daagse werkweek) het over. Heeeeeeel rustig en mocht 2 dagen thuiswerken. Mijn kinderen waren toen 3 en 5/6 jaar.
Ik kan je niet echt tips geven, als geduld en hard werken en jezelf emotioneeel rustig houden. Je moet maar zo denken, als ik er alleen voor zou staan zou ik hetzelfde moeten doen.
Vraag hulp aan je omgeving voorzover dit mogelijk is.

Hoelang duurt het nog? Het duurt ongeveer de tijd dat het slecht ging om weer goed te worden.. Net als bij zwangerschap 9maanden op en 9 maanden af. Bij mij was dat zo'n 2 a 3 jaar voor ik weer een beetje de oude ben. De groeten van medusa

monalisa
BerichtenCOLON 3

Bericht door monalisa » di maart 22, 2011 2:38 pm

Bedankt voor jullie reacties. Mijn partner gebruikt inderdaad een stemmingsstabilisator. Nu net gestart met depakine. Wat ik lastig vind is dat hij nog geen therapie kan krijgen. Is dat jullie ervaring ook dat eerst de medicatie goed aangeslagen moet zijn? Dat kan namelijk nog wel een tijdje duren zo heb ik het idee. Het moet eerst beter met hem gaan, voordat wij weer aan onze relatie kunnen gaan werken. Dat heeft nu weinig zin.
Ik weet dat ik het de tijd moet geven, maar voor mijn gevoel geef ik het al heel lang de tijd. Voor de diagnose hebben we ook een lange moeilijke tijd gehad.
Ik heb gelukkig heel veel steun van vrienden, familie en ook van mijn werk. Maar af en toe wordt het wel eens teveel.
Ik haal veel energie uit mijn kinderen en uit mijn werk. Mijn kinderen zijn mijn alles. Ook zij hebben last van de situatie.
De jongste van bijna 3 denkt dat alle papa's de hele dag slapen. De oudste van 5 luistert slecht en is erg aanhankelijk. Ik probeer zo open mogelijk naar haar toe te zijn.
Ik sta vrij sterk in mijn schoenen en ben een nuchter persoon. Ik moet simpelweg volhouden zodat ik de kinderen een stabiele basis kan blijven geven. En dat gaat ook wel lukken hoor, maar ik voel me soms wel ontzettend alleen.

Hugo
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON za jan 08, 2011 6:55 pm
WoonplaatsCOLON Zuid-limburg

Bericht door Hugo » di maart 22, 2011 3:46 pm

@Monalisa,

Ik gebruik zelf ook al sinds jaren depakine, en zoals veel van die middelen hebben ze toch wel een 6 tot 8 weken nodig voor ze eventueel gaan werken. Daarnaast gebruik ik valdoxan, een ad. wat me na 7 weken slikken opeens weer het licht liet zien. Je zegt, je voelt je alleen. Is dat omdat je niemand hebt om over de problemen te praten?
Of omdat er wel mensen zijn, maar die nauwelijks begrijpen wat MDS inhoudt?
Het is heel moeilijk allemaal voor de omgeving van mensen met een bipolaire stoornis. Daarom vind ik knap dat je het zo goed volhoudt.
Uiteindelijk gaat zijn depressie over, en ja, dan is dat het goede moment om weer tot elkaar te komen.

Tot dat moment, veel sterkte...Hugo
Bipolair 1,
Depakine en valdoxan

monalisa
BerichtenCOLON 3

Bericht door monalisa » di maart 22, 2011 7:11 pm

Hugo, bedankt voor je luisterend oor. Dat doet mij goed!
Ik voel mij alleen omdat degene die ik nu juist het meeste nodig heb er niet voor mij is. Hij is nu niet in staat om zich in mij te verplaatsen. En dat snap ik ook best wel, maar gemakkelijk is het niet.
Dus het duurt wel 6-8 weken voordat de medicatie goed aangeslagen is *zucht*.
Vandaag heeft hij toevallig een goede dag. Heeft allerlei dingen gedaan en komt ook vrij opgewekt over. Ik zie het ook aan zijn ogen. Dat geeft mij dan wel weer een beetje moed.
En inderdaad, ik weet zelf nog geeneens precies welke soort mds hij heeft, laat staan dat mijn omgeving er iets van begrijpt. De psychiater doet er ook erg vaag over moet ik zeggen. Volgens mij weet zij het ook niet precies.

medusa
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON ma jun 07, 2010 2:38 pm

Bericht door medusa » wo maart 23, 2011 11:14 am

@monalisa
Psycho- educatie kan jou en je man helpen om meer van de ziekte te weten te komen en verder samen te groeien in de ziekte.
Je hebt bij uitgever Toby Vroeg, een boekje "mijn papa is een bipolaire beer". Het is een erg goed voorleesboekje om de sitauatie wat duidelijker te maken aan je kinderen.
Bij VMDB is er een betrokkendag (eens per jaar) waar alleen betrokken van ..(bipolaire) mogen komen. In oktober ergens is dat. Informeer bij VMDB, bipolaire mogen hier niet heen. Erg zinvol om met al die andere mensen te praten. ^O^ groeten van mEdusa

aaron
BerichtenCOLON 1888
GeregistreerdCOLON ma jul 21, 2008 7:50 pm

Bericht door aaron » za apr 16, 2011 5:39 pm

Goeie tips medusa!!
Ook mijn moeder en ik kunnen je de psycho educatie cursus van harte aanbevelen, monalisa!
Het heeft echt onze ogen geopend... :mrgreen:

BUTTON_POST_REPLY