Seroquel en Seroxat hetzelfde?

Alles over je medicijnen, bijwerkingen, etc...

Moderator: Moderators

Berichtdoor Diana » wo jul 04, 2007 12:15 pm

Hoi,ik heb net gelzen dat je van Seroxat afvalt.Nou vroeg ik me af of Seroxat en Seroquel hetzelfde werkt.Zoals ik Lamictal heb gebruikt terwijl de Psychiater het gebruikt als Lamotrigine.
Groetjes Diana.
Diana

Advertentie

Advertentie

medicatie,

Berichtdoor Carolien » wo sep 19, 2007 12:02 pm

Hallo,

Het is niet het zelfde.

De een is een antidepressiva.

En de ander is een antipsychotica, seroquel.
Laatst bijgewerkt door Carolien op za maart 22, 2008 6:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor inge » wo sep 19, 2007 1:29 pm

Vind je het dan niet raar dat mijn psychiater seroquel voorschrijft (ik slik het nog niet) terwijl ze vermoed(weet) dat ik adhd heb...dat is nog maar te bezien ik heb nog geen uitslag van het onderzoek.
Maar dan toch seroquel? Ik hoorde dat seroquel in lage dosis ook voor adhd geschikt kan zijn, dan bekijkt ze natuurlijk wel de klachten waar ik feitelijk last van hebt.
En als seroquel daar bij past...tja ik denk dat ze het daarom doet.
Maar eigenlijk gaat dit topic daar niet over...maar wilde het toch even kwijt omdat het toch over seroquel gaat :)
inge

seroquel.

Berichtdoor Carolien » wo sep 19, 2007 1:43 pm

Hallo Inge,

Uit ervaring weet ik dat seroquel rustgevend is.

Je slaapt er goed op.

Weinig bijwerkingen.

Tot nu toe vind ik dit het beste middel, maar dat is persoonlijk.

Ik was nogal druk, toen ik het kreeg.
Laatst bijgewerkt door Carolien op za maart 22, 2008 6:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor inge » do sep 20, 2007 8:37 am

Even opgezocht op internet:

Bij welke symptomen schrijft de arts Seroquel voor?

Seroquel wordt gebruikt bij de behandeling van: schizofrenie en matig tot ernstig manische
periode behorende bij een bipolaire stoornis.

Symptomen die bij deze aandoeningen voorkomen zijn onder andere:
inge

Berichtdoor inge » do sep 20, 2007 8:40 am

...en inderdaad je slaapt er goed op wat voor mij wel goed zou zijn maar alleen daarom zal ze het niet mogen voorschrijven denk ik want het houdt je ook de rest van de dag in een bepaalde rust of sufheid.
inge

Berichtdoor Carolien » do sep 20, 2007 6:20 pm

Gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Carolien op zo dec 16, 2007 8:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor larissa » vr sep 21, 2007 10:43 pm

he Inge, beetje gek misshcien, maar waarom vraag je niet gewoon aan je psychaiter waarom je eigenlijk seroquel krijgt? ik bedoel, wat is de aanleiding om jouw dit medicijn te geven?

misschien moet je het namelijk niet zoeken in de bijsluiter, maar in de combinatie van medicijnen.
Ze doen toch ook wel eens een middel tegen epilepsie bij lithium om de piek nog een beetje te behouden? Daar hoef je dan geen epileptische kenmerken voor te hebben. Iemand heeft gewoon een keer ontdekt dat dat werkt.

Maw, je hoeft niet aan al die dingen te voldoen om dat te krijgen. Het is misshcien gewoon bewezen dat het in "jouw soort gevallen" werkt???

:?: :?: :?:
larissa

medicatie.

Berichtdoor Carolien » za sep 22, 2007 6:09 pm

Hallo allebei,

Helemaal waar, wat Larisse schreef.

Stemmings stabilisators en middel tegen epileptisch, kan goed samen.

B V lithium en depakine.
Laatst bijgewerkt door Carolien op za maart 22, 2008 6:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor inge » zo sep 23, 2007 2:02 pm

@Larissa, ja dat had ik ook gevraagd en de uitleg was dat het in lage dosis ook goed helpt bij mensen die adhd hebben. En idd gezien waar het allemaal tgen helpt kan ik het me ook goed voorstellen omdat zoiets als 9 van de 13 kenmerken op mij van toepwassing waren of zijn inhet algemeen. En het is vlgs mij een minder zwaar middel dan ritalin bv.

Maar misschien komt de psychiater nog terug op de medicatie, misschien ook een bevestiging , als ik over ene tijdje daarheen moet voor de uitslag van het onderzoek. Dus ben benieuwd.
Vooralsnog ben ik tegen medicijnen in mijn geval...maar sluit het niet uit, ben nu alert op mezelf. En zal er ook veel aan hebben als ik straks m'n valkuilen beter herken.
Dus er is nog hoop om zonder meds door het leven te kunnen.
Ik houd jullie op de hoogte met de uitslag, ok.

groet
I
inge

Berichtdoor Carolien » zo sep 23, 2007 2:27 pm

Gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Carolien op zo dec 16, 2007 8:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor Carolien » zo sep 23, 2007 2:31 pm

Gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Carolien op zo dec 16, 2007 8:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor inge » di okt 09, 2007 12:38 pm

Vandaag bij de neuropsycholoog geweest. helaas nog geen uitslag, ze had nog wat vragen.
Maar juist die gaan over het feit dat het misschien toch mogelijk is dat ik wel een bipolaire stoornis heb. Ze waren er eigenlijk al over eens dat het adhd was/is. Maar een MDS kan er toch bijkomen of zal het zijn. Ik moet nu een soort van stemmingskaart inleveren die ik al's gemaakt had. en hoor volgende week meer.
Ik ben benieuwd wat hun eindconclusie is.
inge

Berichtdoor Carolien » di okt 09, 2007 4:51 pm

We wachtten af.
Laatst bijgewerkt door Carolien op za maart 22, 2008 6:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor inge » di okt 23, 2007 11:41 am

Moet donderdag naar de neuropsycholoog en zal er dan wellicht uit zijn wat de conclusie is van het onderzoek. Ik verbaas me trouwens niet als het onderzoek nog langer gaat duren want ipv dat ze zo gefocust waren op de adhd vermoed zij en ik ook (maar dat was al langer) dat het toch een stemmingsstoornis is.

Nu hoop ik dus niet dat ik twee diagnoses krijg.
De stemminsstoornis dekt de lading wel vlgs mij.

MAAR...ze heeft ondertussen al een afspraak gemaakt bij de psychiater, die dus over medicatie gaat. ..zucht..
Ik heb geen zin in medicijnen.
Als er uit komt dat ik een bipolaire stoornis heb, dan toch geen type bipolair-1 en wellicht ook geen type 2 maar eerder cyclothymie.
Evt dystymie want de leuke periodes :wink: ...die zijn niet 'gevaarlijk', ik deed dan nooit dingen waar ik spijt van had (ook al vonden anderen dat iets wat ze niet zouden doen) (moeten zij weten denk ik maar), en nu is dat nog meer afgeremd omdat ik een kind heb, dus denk ik in zijn belang altijd. En dus ben ik voorzichtiger en minder 'levensveranderlijk' bezig dan voorheen als ik weer 'het licht' zie.
Dus mij gaat het niet over de goede perioden en wat betreft mijn wispelturigheid in (maar) 1 opzicht.

Ik weet het klinkt dubbel want het een hangt misschien samen met het ander, maar, ik accepteer dus wispelturigheid vanwege destemmingswisselingen wel maar in 1 opzicht zit die WEL in de weg en dat is,
als ik weer 's een hobbie of een cursus begin die me VERDER moet brengen in mijn leven, naar iets waarin ik (eindelijk's) succes in ga krijgen! Net als 'iedereen' die een opleiding doet om een leuke baan te krijgen en zichzelf zo kan verwezenlijken of evt in een hobby die goed uitpakt (en waar je evt je geld mee kan verdienen).
Dat is het, dat wil toch iedereen?!!
Ja, daar zit die wispelturigheid wel in de weg..

O.k in een relatie ook maar een medicijn kan me niet verliefd houden dus da's dan maar gewoon pecht... :|

Snappen jullie het dilema ? :| :?
Laatst bijgewerkt door inge op wo okt 24, 2007 8:11 am, in totaal 1 keer bewerkt.
inge

Berichtdoor Carolien » di okt 23, 2007 7:12 pm

Gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Carolien op zo dec 16, 2007 8:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor inge » wo okt 24, 2007 8:42 am

Ha jose, bedankt voor je bericht.

ik heb wel's periodes gehad van depressies die voor mij niet erger konden. Maar nooit was ik, wat normaalgesproken bij ernstige depressies veel voorkomt, su
inge

Berichtdoor larissa » wo okt 24, 2007 10:43 am

ha Inge, bedankt voor je berichtje,

Zo, jij zit goed in het dilemma...en ik herken wederom je verhaal!

Zo was het bij mij:
Toen ik destijds hulp zocht, was die in principe voor mijn depressie. maar toen ik slecht reageerde op anti-depressiva (doorschoot in hypomanie) was direct de conlusie dat ik op de lithium moest. Daar baalde ik heel erg van, want die goeie perioden had ik nodig om te kunnen uitblinken, dan kon ik heel veel bereiken, hard studeren, muziek schrijven, zag ik dingen helderder, was het leven wel heel erg leuk en leefde ik zeer intensief etc. Voor mij was dat altijd de natuurlijke tegenhanger van mijn depressies, daardoor kon ik die iets beter accepteren. En die wilden ze me gaan afpakken!! :?

(Bijna) iedereen met MDS baalt hiervan denk ik! Zeker de mensen die niet echt manisch worden, zoals ik. En jij ben er ook bang voor zie ik.

Sinds ik pillen slik is ook de leuke/hypomane periode bij mij minder heftig, maar ik ben nog steeds erg druk, wil veel opruimen, alles weten, ga van allerlei hobbies aan en mensen opbellen. Ik werk mensen regelmatig op de zenuwen, maar ja, hebben normale mensen ook wel eens. :) spijt heb ik niet van mijn gedrag hoor, dus dat lijkt me niet het criterium voor hypomanie! Jouw intensiteit van drukte lijkt daar misschien op? Dus (lichte?) hypomanie? Je hoeft volgens mij niet extremer te zijn om MDS 2 te hebben toch?

Criterum voor hypomanie is wat mij betreft voornamelijk het effect daarna. Bij mij ben ik na zo'n periode vaak extreem moe, je haalt het toch ergens vandaan, en dan zak ik weer weg, kan weer depressief worden, verwaarloos alles weer, bel niemand meer, zeg alles af...
Komt dat bij jou ook vaak direct na zo'n drukke periode? moet je eens op letten. Hoewel je ook MDS hebt waarbij het juist andersom is.

Inge, jij klinkt toch wel als iemand met twee kanten. Druk zijn is lekker, maar het kan ook energie gaan kosten waarvoor je later de prijs betaalt. Ik zou het eens gaan bijhouden, misshcien doe je dat al. Zie je er lijn in?
Volgens mij hebben gewoon depressieven (is dat unipolair?) meer een oorzaak dan MDS, daarbij overkomt het je meer, maar dat weet ik niet zeker.

:o
Engszins een geruststelling misschien: geloof me ook als ik je zeg dat je je drukke periode niet helemaal kwijtraakt door je medicatie. Althans ik niet. Ik ben afgevlakter maar niet een plant ofzo, en ik werk ook gewoon, weet niet of dat anders zou lukken. Of het het allemaal waard is kun je eigenlijk pas na een paar jaar beoordelen....ik weet inmiddels dat ik echt niet zonder kan... dus als je het niet probeert zul je het nooit weten.

(ik weet inmiddels dat ik echt niet zonder kan...
als stabiel mens wordt het leven wel saaier maar ook wel een stuk makkelijker hoor...)

Heel veel succes!!! :o
L.

NB over spijt hebben van je gedrag: mijn enige (hypo)manie voordat ik de diagnose kreeg was nog vrij mild immers ik gaf niet al mijn geld uit en sprong niet bij iedereen in bed dus zo extreem was het dus niet. Maar wat ik wel deed was zo uiteglaten zijn en mezelf zo leuk en interessant vinden, en zo druk worden, schreeuwen, anderen uitlachen en heel veel bier drinken- dat veel mensen om me heen me echt niet meer konden uitstaan. Daarna viel ik terug en kreeg alleen maar haat en nijd op me afgevuurd, niet leuk, ik was depressief en echt zo zielig.... Het heeft een jaar geduurd voordat ik velen weer onder ogen kon komen. Ik had toen wel spijt van dat gedrag en schaamde me diep.
larissa

Berichtdoor larissa » wo okt 24, 2007 10:53 am

Hobby vasthouden is trouwens voor mij ook een issue.
ik heb genoeg interesses maar die zijn altijd weer weg als ik me slecht voel. misschien iets doen waar je zo weer in kunt stappen na een rotte periode?

zoals bijv fitnessen met een strippenkaart??

of iets met je handen doen, zoals pottenbakken ofzo?

Succes behalen (dus trots zijn op jezelf!!) kun je misschien al door het feit dat je er heen gaat? dat is al heel wat in jouw moeilijke situatie!
(Mijn vriend complimenteert me de laatste dagen omdat ik weer naar mijn werk ga, terwijl ik hier eigenlijk niet veel uitvoer, dat is heerlijk motiverend want ik wordt hiervoor al beloond ...)

He....als je te succesvol moet zijn in je hobby, valt het dan niet tegen??
Zie je er dan ook nog tegenop? dus misschien die eis nog niet stellen....
Bij mij zelf werkt het averechts. Bovendien, alles wat je dan presteert is een fijne meevaller...

ps niet even moven naar een nieuw topic? de seroxat is ver te zoeken momenteel... ;)
larissa

Berichtdoor Carolien » wo okt 24, 2007 10:55 am

Gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Carolien op zo dec 16, 2007 8:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor inge » do okt 25, 2007 8:55 am

..ben verder gegaan in een ander topic (bij diagnose/therapie/behandeling)
inge

Berichtdoor Carolien » do nov 08, 2007 12:40 pm

Hallo Diana,

Hoe gaat het ermee?

Gebruik je nog de zelfde medicatie?
Laatst bijgewerkt door Carolien op za maart 22, 2008 6:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor Djaantje » vr nov 09, 2007 8:40 pm

Ik ben nu aan het afbouwen.Slik nu een week of drie 2 tabletjes minder en zit nu dus op nog 2 tabletjes.Die gaan er in januari af als het goed blijft gaan.Heb wel een drukke periode achter de rug,daar bedoel ik mee dat we helemaal uit ons ritme zijn geweest.Vakanties,is wel heerlijk,maar heeft de nodige impact op je..Zijn zelf ook nog een weekje naar de zon geweest,alwaar daar van terug ik toch weer wat moeier was dan anders.Ik laat het over me heen komen en weet waarvan het is.Dus al met al...mag ik niet mopperen.Althans...mijn partner ook niet :)
Leef nu,het is later dan je denkt...
Djaantje

Berichtdoor Carolien » vr nov 09, 2007 9:09 pm

Leuk dat je met vakantie bent geweest.

Is het goed bevallen, lekker weer?

Fijn dat je de tabletjes, mag afbouwen.

Och gewoon lekker uitrusten, weer in je ritme komen.

En verder met je leven.

Is het de bedoeling, dat geen medicatie meer hoeft te slikken?
Laatst bijgewerkt door Carolien op za maart 22, 2008 6:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor Djaantje » za nov 10, 2007 11:31 am

yep,alleen de Lamictal nog.Die heb ik al zolang ik met de ECT klaar ben.
Djaantje

Berichtdoor Carolien » za nov 10, 2007 12:29 pm

Gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Carolien op zo dec 16, 2007 8:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor Djaantje » di nov 13, 2007 11:26 am

ik heb inseptember 2005 5 keer een ECT gehad.Daarna niet meer,alleen medicatie.Heb geen onderhoudsshock niodig zolang ik met Lamictal stabiel blijf.
Djaantje

Berichtdoor Carolien » di nov 13, 2007 12:29 pm

Dat is toch fantastisch dat het zo goed gaat.

Ik mag ook niet klagen, hoe het nu gaat.

Wel vervelende bijwerkingen gekregen, door jaren lang medicatie, te moeten slikken.

Het is omomkeerbaar, zal het moeten accepteren, het is moeilijk te behandelen.
Laatst bijgewerkt door Carolien op za maart 22, 2008 6:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor inge » di nov 13, 2007 2:19 pm

Die klachten die je hebt Jose, van die krampen /stijfheid in je spieren rondom je mond, maakt dat ook dat je moeilijker praat? en hoe zit het als je moet gapen? en eten ?
Misschien valt het mee dta hoop ik maar anders lijtk em dat echt te lastig, dat moet niet kunnen...zou je onderhand aan schade vergoeding moeten denken (maar nu overdrijf ik, denk ik)
inge

Berichtdoor Carolien » di nov 13, 2007 3:26 pm

Gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Carolien op zo dec 16, 2007 8:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Carolien

Berichtdoor inge » di nov 13, 2007 5:12 pm

ik hoop echt voor je dat het over gaat, lijkt me ook erg het gevoel dat je niet kan ontspannen en er ook hoofdpijn van krijgen kan, of gaat dit niet zo ver..?

Raar dat het er bij de tandarts dan uitziet alsof er niks aan de hand is, lijkt me trouwens ook dat je meer tand-erosie oploopt zo.
inge

Berichtdoor Carolien » di nov 13, 2007 6:16 pm

Gewijzigd.
Carolien

Keer terug naar Medicijnen