Zoektocht naar het juiste medicijn

Alles over je medicijnen, bijwerkingen, etc...

ModeratorCOLON Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Leo
BerichtenCOLON 644
GeregistreerdCOLON zo dec 06, 2009 6:27 pm

Zoektocht naar het juiste medicijn

Bericht door Leo » zo maart 23, 2014 12:53 pm

Heb je uiteindelijk een, of meer dan een, medicijn gevonden dat je werkelijk helpt en waarvan de nadelen opwegen tegen de voordelen?

Was de zoektocht lang?

Natuurlijk verander je ook zelf tijdens de behandeling en kan het daarom zijn dat zowel de diagnose als de medicijnen moeten worden aangepast.

schizoaffective
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON vr jan 11, 2013 2:22 pm

Re: Zoektocht naar het juiste medicijn

Bericht door schizoaffective » zo dec 28, 2014 10:09 pm

Mijn zoektocht duurt al sinds 2007....
Heb vele middelen gehad, waarvan de meeste weinig deden.
Mijn diagnoses:
- schizoaffectieve stoornis / bipolair type
- paniekstoornis met agorafobie
- gegeneraliseerde angststoornis.

Ze zeggen dat antidepressiva goed werken tegen angst. Bij mij dus NIET. Ook niet Lyrica en Buspar, die speciaal tegen de gegeneraliseerde angststoornis zouden moeten werken!! Tegen de angst slik ik Orap. Tegen psychoses Abilify erbij. Tegen de stemmingswisselingen Depakine Chrono.
Orap werkt redelijk goed tegen de gegeneraliseerde angststoornis. Helaas niet tegen mijn paniekstoornis.... Stemming gaat op zich wel. En psychotische klachten hou ik toch altijd wel ben ik bang....
Orap 1mg
Abilify 30mg
Depakine 1000mg
Xanax Retard 0.5mg

Arenda
BerichtenCOLON 437
GeregistreerdCOLON ma sep 29, 2008 11:45 am

Bericht door Arenda » ma dec 29, 2014 2:40 pm

Hoi Leo,

Ik heb het jaren zonder medicatie gedaan, maar pas geleden is mij dus die zyprexa
aangepraat als slaapmedicatie. Ik heb er best spijt van, want ik ben nu eigenlijk vrij onstabiel weer.
Heb dit weekend crisisdienst gebeld en ik mag een dosis minderen. Dit lijkt wel verbetering te geven
op mijn stemming, maar niet voor de drukte in mijn hoofd nog.
Dus als ik het mag zeggen, voor mij was niks slikken en ermee leren leven de beste oplossing!
Bipolaire type 1, medicijnen zyprexa 5 mg, prometazine 25 mg
Incidenteel temazepam 20 mg en oxazepam 10-50 mg

Arowana
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON za apr 30, 2011 7:35 pm

Bericht door Arowana » ma maart 30, 2015 6:09 am

Ik slik sedert eind 2010 psychofarmaca (nu: abilify 10mg, trazolan, wellbutrin 300mg, af en toe zyprexa 5mg), en ik ben er 25 kg van bijgekomen en ben er in het algemeen echt niet gelukkiger van geworden.

Probleem is dat mijn man, kinderen en dokter niet willen weten van minderen of stoppen. Ondanks mijn klachten over nevenwerkingen. En wat gebeurt er dan... jawel ik word dan medicatie-ontrouw. Heb momenteel sterk de neiging om mijn abilify niet meer te nemen.

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » wo apr 22, 2015 12:57 pm

@Arowana, 25 kg aankomen is niet mis! Voor de rest van je gezondheid natuurlijk ook niet goed. Heb je daarvoor nooit een ander middel kunnen krijgen dat die bijwerking niet heeft?

Medicijnen zijn voor zover ik begrijp niet bedoeld om gelukkiger van te worden maar wel om je meer op de middenweg te houden.

Wombat
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON do aug 26, 2010 8:05 am
WoonplaatsCOLON Biddinghuizen

Bericht door Wombat » do apr 23, 2015 2:05 pm

Het heeft bij mij ruim 10 jaar geduurd om medicatie te vinden dat mij stabiel te houd.
Ik ben heel slecht in te stellen op medicatie en heel veel had niet het gewenste effect.
Nu is er dan eindelijk een cocktail gevonden dat doet wat het doen moet,Abilify 30 mg en Lamotrigine 400 mg.
Wat heel positief is is dat ik geen bijwerkingen heb en dat is wel heel fijn.

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » di apr 28, 2015 12:43 pm

Fijn dat je nu tenminste een cocktail hebt waarmee je stabiel bent! Heb je last van bijwerkingen?

Wombat
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON do aug 26, 2010 8:05 am
WoonplaatsCOLON Biddinghuizen

Bericht door Wombat » di apr 28, 2015 1:00 pm

nee Leo ik heb geen bijwerkingen.

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » za mei 02, 2015 12:20 am

Is het mogelijk dat een medicijn als escitalopram meteen al uitwerking heeft in plaats van na pas 2 of meer weken?

Zit er een reëel gevaar in om zoiets te slikken zonder tussenkomst van een dokter?

Zelf voel ik niet meteen wat van dit soort medicijnen het heeft altijd tijd nodig.

Stokkie
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON ma maart 24, 2014 9:47 pm

Bericht door Stokkie » za mei 02, 2015 12:19 pm

Doorgaans begint de werking pas na meerdere weken. Dit medicijn ken ik niet uit eigen ervaring, met het is een AD, meen ik. De werking daarvan kan wel tot zes weken op zich laten wachten.

Het is gevaarlijk om het zonder begeleiding van een arts te doen, vooral vanwege de mogelijke bijwerkingen. Het zijn geen onschuldige middeltjes, maar zware medicijnen met ook mogelijk forse bijwerkingen. Nooit zelf mee dokteren! En trouwens, je kunt er zonder tussenkomst van een arts niet aan komen, of je zou het via internet moeten doen, en dan kan het troep zijn.

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » za mei 02, 2015 12:42 pm

Ik maakte het naast mij mee dat iemand het door een huisarts kreeg voorgeschreven en stelde het effect al na een dag te voelen.

Daarop gaf zij het ook aan haar zoon die nooit van zijn kamer afkwam maar die er eigenlijk niets voor voelde. Na veel aandringen wist zij hem toch te overtuigen. De volgende dag kwam hij van zijn kamer, gedroeg zich wat groggy en was soms wat duizelig. Hij sprak honderduit over zijn problemen waar hij anders nooit wat zei. Zelf verklaarde hij dat hij zichzelf onder de loep bleef nemen in verband met dit medicijngebruik maar dat hij niet meer bij zijn obsessieve gedachten kon. De tweede dag was hij kalmer maar nog steeds veel opener.

Ik bleef me afvragen of dit een placebowerking kon zijn omdat het allemaal op de eerste dag al begon. Haar zoon vroeg zich dat zelf ook af, hij wilde de werking van het middel goed analyseren voordat hij ooit zou besluiten naar een psychiater te gaan.

Stokkie
BerichtenCOLON 29

Bericht door Stokkie » za mei 02, 2015 2:25 pm

Ik ken, nogmaals, dit medicijn niet uit eigen ervaring. Maar ik weet dat bij AD's mogelijke bijwerkingen, juist in het begin, ernstig kunnen zijn, en dan noem ik o.a. suïcidale gedachten. Met name deze gevaarlijke bijwerking is bij kinderen onder de 18 sterk aanwezig. Ook zijn AD's een belasting voor de lever, en kunnen ze bij kinderen onder de 18 tot ernstige ziekteverschijnselen leiden. Ik weet niet hoe oud de zoon van die kennis is, maar ik zou haar adviseren direct een dokter in te lichten.

(Bij mij in de apotheek is een soort van digitaal schoolbord waarop allerlei adviezen aan de wachtende patïenten voorbij komen, en één ervan is: 'geef uw medicijnen nooit aan iemand anders!')

Wij weten toch dat je niet gek bent als je naar een psychiater gaat? Misschien is het een idee om het ook aan die kennis te vertellen.

Het is best mogelijk dat er direct al sprake is van werking. De optimale werking is pas na enkele weken te zien.

Maak gebruik van je invloed en ervaringskennis, zou ik zeggen. Jouw advies is veel waard, dacht ik zo. Sterkte en succes, en laat even weten hoe het gegaan is.

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » zo mei 03, 2015 11:54 am

Natuurlijk heb ik hen aangeraden om naar een psychiater te gaan maar die raad werd in de wind geslagen. Laat ze nu maar zien wat er gebeurt, iedereen heeft tenslotte zijn eigen verantwoordelijkheid.

Stokkie
BerichtenCOLON 29

Bericht door Stokkie » zo mei 10, 2015 12:54 pm

Ja, snap ik. Weet je hoe het gegaan is?

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » zo mei 10, 2015 1:44 pm

Hij had maar een strip gekregen en is die nu aan het afbouwen. Het schijnt hem wel goed gedaan te hebben.

Stokkie
BerichtenCOLON 29

Bericht door Stokkie » zo mei 10, 2015 5:58 pm

Mooi.

BUTTON_POST_REPLY