Charlie Lebdo

Lekker effe over andere (minder serieuze) dingen kletsen...

ModeratorCOLON Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Leo
BerichtenCOLON 645
GeregistreerdCOLON zo dec 06, 2009 6:27 pm

Charlie Lebdo

Bericht door Leo » zo jan 11, 2015 11:21 am

Had al iemand eerder gehoord over dit krantje en zijn spotprenten? Ik niet.

Via de pagina internet van de Volkskrant zag ik een paar van die 'cartoons'. Een ervan was iets over het christendom waarbij god de vader van achteren werd genomen door god de zoon en die weer door de heilige geest. Alhoewel ik niet traditioneel godsdienstig ben vond ik deze zogenaamde spotprent shockerend en op een gratuite manier provocerend. In die christelijke setting was het impact ervan voor mij beter te voelen dan de prenten tegen de islam.

Ik kan me daarom ook beter voorstellen waarom sommigen zich tot in het diepste gekrenkt voelen door dit soort plaatjes. In andere culturen neem je beledigingen vaak ook niet zo maar mee naar huis maar bewijs je jezelf pas als je er daadwerkelijk iets aan doet.

Niet dat ik wil zeggen dat de aanslag op het krantje ook maar een heel klein beetje gerechtvaardigd was! In tegendeel! Maar wat ik me wel afvraag is waarom je mensen tot in hun diepste wil beledigen en dan wil gillen over de persvrijheid. Ook de pers heeft zijn verantwoordelijkheid al wil ze die vaak niet nemen. En er zijn ook restricties, al of niet met behulp van de wetgeving. Zo mag de pers bv. het antisemitisme niet aanwakkeren en dat soort dingen.

Stokkie
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON ma maart 24, 2014 9:47 pm

Re: Charlie Lebdo

Bericht door Stokkie » zo jan 11, 2015 4:51 pm

Ik denk dat iedereen in principe mag denken en zeggen wat hij/zij wil. Het is natuurlijk bij de wilde beesten af, om mensen van een satirisch blad dood te schieten omdat hun tekeningen je niet aanstaan.

Ik heb overigens gelezen dat deze lieden van al quaida waren, en min of meer concurrentiestrijd met islamitische staat verwikkeld zijn. Deze lafhartige, brute en gewetenloze daad in Parijs werd mede ingegeven door de wens isl. st de baas te zijn in wreedheid en beestachtigheid.

Ik vind het antwoord van Charlie Hebdo, Mohammed die ook een bordje 'ik ben Charlie' ophoudt, en daarboven de tekst: ' alles is vergeven', meesterlijk. En getuigen van de enige juiste mentaliteit: doorgaan en je belagers de wapens uit handen slaan.

Dit onderwerp past overigens niet in het praathuis. Het is geen onschuldig ' effe lekker kletsen over minder onschuldige dingen' - topic. Hier in het Westen is het oorlog.

Leo
BerichtenCOLON 645
GeregistreerdCOLON zo dec 06, 2009 6:27 pm

Re: Charlie Lebdo

Bericht door Leo » za jan 17, 2015 1:59 am

Ik vermoed dat als al deze verontwaardiging is weggeëbt dat charlie hebdo dan langzaam maar zeker als failliet de vergetelheid in glijdt. Lebdo is een blaadje van overjarige (sommige dood nu) pubers met oogkleppen op die als enig doel hebben te beledigen.

Nogmaals, ik praat die aanslag op geen enkel moment goed, temeer omdat er ook mensen bij om het leven kwamen die er niets mee te maken hadden.

Als je aan terrorisme denkt komt de Islam bijna automatisch in beeld. Maar wat te zeggen van een land als Israel dat regelmatig terreurdaden pleegt. Wat te denken van een 'Westen' dat in Irak totale chaos veroorzaakte, wat te denken van de chaos in Libië. En de misdadige colonisaties van Afrika, Midden-Oosten en Azië die tot op heden overal zijn etterende wonden achterlaat? Het moslimextremisme is zeker ook hierdoor ontstaan.

BUTTON_POST_REPLY