mijn werk en bipolair

Werk je?<br>
Zijn je collega's op de hoogte van je situatie?<br>
Hoe waren de reacties?

ModeratorCOLON Moderators

BUTTON_POST_REPLY
lilian1977
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON wo dec 26, 2007 4:12 pm

mijn werk en bipolair

Bericht door lilian1977 » di sep 07, 2010 11:25 pm

hoi

Ik ben werkzaam in de hulpverlening. Ik ben full time aan de slag.
Ik ben altijd open geweest over mijn ziekte. Het heeft me gigantisch veel moeite gekost om geaccepteerd te worden voor WIE ik ben zonder dat er sceptisch gekeken werd naar mij. Maar ik heb altijd zoiets van: ik ben wie ik ben en ik mag er zijn!

Een collega van me was ook psychisch ziek en hebben ze weg gebonsjoerd! Ik ben blij dat ze dit bij mij niet gedaan hebben.
Maar toch het is niet makkelijk geweest. Nu heb ik me draai wel gevonden, ze accepteren me voor wie ik ben.
Maar dit komt ook wel doordat ik eigenlijk geen aanpassingen heb mbt mijn werk. Ik werk net als de rest. Alleen er wordt 2 keer nagedacht of ik iets extra's aankan of niet.

IK ben blij dat het zo is gegaan.

guppy
BerichtenCOLON 1853
GeregistreerdCOLON za jul 26, 2008 8:42 am
CONTACTCOLON

Re: mijn werk en bipolair

Bericht door guppy » wo sep 08, 2010 12:35 pm

Wat goed dat je er open in bent, daar ligt voor mij een moeilijk stuk, all is het nu nog vrijwilligerswerk, ik zeg niks....
Dat ze je accepteren zoals je bent is geweldig, zo hoort het ook, of je nu mds hebt of niet, maar de praktijk is vaak anders. Jij moet misschien aanpassingen doen, maar hun dus ook en dat werkt, even nadenken of het wel of niet kan en voor jezelf misschien even nadenken of jij het wel of niet kunt. Geef je dat ook aan dan als je denkt dat het op dat moment niet lukt?
Leeftijd is alleen belangrijk als je wijn of kaas bent.

lilian1977
BerichtenCOLON 34

Bericht door lilian1977 » ma sep 20, 2010 11:53 pm

hoi

ik ben vanaf begin af aan open geweest. Ze waren sceptisch voor langere tijd, maar de bedrijfsarts de bedrijfs MW en Psyq hebben altijd er voor me gestaan!
Ze bleven aangeven dat me werkgever mij een kans moest geven. Ik werkte altijd hard, nooit klachten of wat dan ook.

Op werk heb ik niet direct aan iedereen mijn ziekte verteld. 'Mensen keken wat vreemd doordat ik daar zo apart mijzelf gedragen had'. Maar bepaalde mensen vertelde ik het wel.
Langzaam. In de loop van de tijd, ging het met mij goed, kreeg ik zelfvertrouwen, kon ik al me werk weer doen net als anderen etc. en toen kon ik hier meer open over zijn naar mijn collega's. Reacties waren zo van: ow nooit gedacht joh! Of ik merk nooit wat etc. etc.

Mijn teamleider was sceptischer en zat echt beetje op me lip. Elke keer gesprekken erover. Hij snapte me niet. Het was veel stoeien en doen met hem maar ging wel met me mee naar me psycholoog om meer te weten te komen over me ziekte en wat belangrijke punten zijn om op te letten. We hebben afspraken gemaakt. Bijv. aangeven als je even rustig aan moet doen. Ook is de afspraak als dit werk mij niet meer lukt dat ze me kunnen doorplaatsen naar een wat rustere baan.
We houden in begeleidingsgesprekken bepaalde punten als stress in de gaten en verder krijg ik de tijd om mijn behandeling te doen bij de psycholoog.

Ik ken echter in mijn bedrijf een ander geval van iemand die MDS heeft en deze persoon wilde het bedrijf niet meer terugnemen. Maar dit kwam door alles wat er was gebeurd in die periode en ook het feit dat hij nonchalant staat t.a.v. pillen.

Elke situatie is wel verschillend natuurlijk! Ik heb geknokt maar gewoon deze situatie gecreerd mede door de professionals die mij onwijs steunde!
Ik ben de arbodienst en Psyq erg dankbaar voor hun hulp en dat ze gewon er waren voor MIJ!

Gaab
BerichtenCOLON 656
GeregistreerdCOLON wo mei 05, 2010 9:54 am

Bericht door Gaab » di sep 21, 2010 2:13 pm

Hoi Lilian,
Fijn voor je dat het gaat werk en mds, kan je het vergelijk met je collega trekken dat hij nochalant is met pillen en daar door niet meer terug mag komen?
Mijn ervaring is dat een ieder een andere vorm van mds heeft, de ene kan wel werken na korte tijd de andere pas na lange tijd en sommige niet meer.
Ik vind het erg goed dat je open bent over de ziekte, haalt een stukje taboe weg als je laat zien dat je nog 'normaal' kan functioneren ondanks een psychische aandoening.

david bohm
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON zo jul 05, 2009 6:45 pm

Bericht door david bohm » ma okt 04, 2010 6:46 pm

Ik werk bij een bank en heb niemand vertelt over mijn bipolaire stoornis.
Volgens mij heb ik een vrij milde vorm, soms ben ik wat onrustig op de werkvloer dan slik ik 25mg of 50mg Seroquel om te voorkomen dat ik ongeremde uitspraken doe.
Ik slik 1400 mg Camcolit en zo'n 150 mg Seroquel per dag.
Dit is mijn eerste post hier dus neem me aub niet kwalijk dat ik enigszins van de hak op de tak spring.

Leo
BerichtenCOLON 644
GeregistreerdCOLON zo dec 06, 2009 6:27 pm

Bericht door Leo » ma okt 04, 2010 9:38 pm

Als je een tijd ergens werkt zal men je bipolair zijn, als je je "normaal" gedraagt, best wel vergeten want dan gaat het om jezelf en niet meer over een ziekte. Bij mij weten een aantal mensen het en dat kan me niet echt wat schelen. Ik heb altijd al wat "raar" gedaan en ik werk nu al ruim 20 jr. op mijn huidige baan zodat men me kent zoals ik ben. Ik vind het wel leuk dat men me nu regelmatig zegt "doe maar rustig aan". Wat ik minder leuk vind (deels tenminste) is dat ik mijn desinteresse voor het werk sinds de diagnose en de pillen nog minder goed kan verbergen dan eerst.
*O* -O- %O%

Gaab
BerichtenCOLON 656
GeregistreerdCOLON wo mei 05, 2010 9:54 am

Bericht door Gaab » ma okt 04, 2010 9:57 pm

Hoi David,
welkom hier. je hak en tak waren me niet opgevallen, duidelijk verhaal prima toch als je kan functioneren op deze manier, en als je met mensen wilt praten over wat je bezig houdt op bipolair gebied zit je hier op de goede plek :) .

lilian1977
BerichtenCOLON 34

Bericht door lilian1977 » ma okt 04, 2010 11:10 pm

hi gaab,

klopt deze collega ging non chalant om met zijn medicatie.
En ik was ook niet zo heel ernstig uit de bocht gegaan.
dat scheelt ook.

En altijd is ook gezegd; hoe je jezelf ook voelde, je deed altijd goed je werk.
Dus dat speelt ook mee!!!

pippa
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON do sep 09, 2010 2:11 pm

Bericht door pippa » wo okt 06, 2010 7:59 am

Hoi Lilian, Goed dat je zo open bent geweest en hebt kunnen zijn. Ik denk echter dat dit lang niet altijd het geval is. Ik ben na een hele lange periode weer aan het opstarten maar ik denk er niet over om te vertellen dat ik mds heb. Dan had ik deze kans namelijk nooit gekregen. Nu kan ik mezelf eerst bewijzen en misschien in de toekomst meer open zijn maar voorlopig niet! Ik ga verder met mijn werk, studie en ondertussen moet ik eerst nog maar eens stabiel zien te blijven...

medusa
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON ma jun 07, 2010 2:38 pm

Bericht door medusa » wo okt 13, 2010 3:10 pm

Het lijkt me erg moeilijk bij een toekomstige baan te vertellen dat ik bipolair ben. Mijn vorige werk heeft me als het ware uitgekotst omdat ik zo wisselend in stemmingen was en volgens hun emotioneel claimend.... :?
Ik durf echt niet te vertellen dat ik bipolair ben, maar als ik gedeeltelijlk arbeidsgeschikt wordt verklaard. Dan wordt dit aan je werkgever verteld en weet dan maar een goed verhaal te vertellen waarom....

De groeten van medusa

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » wo okt 13, 2010 10:40 pm

Ik zou het ook niet zomaar aan een nieuwe werkgever vertellen. Ik weet nog dat ik op mijn huidige baan een formulier moest invullen waarop ook vragen stonden zoals 'bent u wel eens onder psychiatrische en of psychologische behandeling geweest?' Dat heb ik dus met 'nee' beantwoord.

micons0210
BerichtenCOLON 566
GeregistreerdCOLON di dec 15, 2009 5:12 pm

Bericht door micons0210 » do okt 14, 2010 6:50 am

Moeilijk hoor. Ik maak me er wel een beetje bezorgd over als je 'de waarheid' niet vertelt (als er om gevráágd wordt dan, want uit jezelf hoef je dacht ik niets te zeggen) en ze komen erachter. Wat dan?

Arenda
BerichtenCOLON 437
GeregistreerdCOLON ma sep 29, 2008 11:45 am

Bericht door Arenda » do okt 14, 2010 8:43 am

tja...ik vraag me ook af hoe ik die gat in mn cv moet verklaren. Maar ik denk dat ik een eerlijke kans verdien en dus niks zeg.
Pas als ze me goed kennen dan zal ik het ze vertellen. Voorlopig is het nog niet zover nog...dus, als ik stabiel ben begin ik eerst
met vrijwilligers werk.
Bipolaire type 1, medicijnen zyprexa 5 mg, prometazine 25 mg
Incidenteel temazepam 20 mg en oxazepam 10-50 mg

aaron
BerichtenCOLON 1888
GeregistreerdCOLON ma jul 21, 2008 7:50 pm

Bericht door aaron » za okt 16, 2010 4:35 pm

Mijn eerste baas reageerde erg positief, mijn vorige en tevens laastse baas daarentegen niet. Ik zou "het" voor geen goud meer vertellen tijdens een sollicitatiegesprek!

Teuntje
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON do mei 19, 2011 1:55 pm

Bericht door Teuntje » ma mei 23, 2011 12:53 am

Hoi lillian,

Wat fijn dat je zo in openheid kunt werken en dat je professionals zo achter je hebben gestaan. Ik vind het ook heel bijzonder dat jouw leidinggevende zich de moeite heeft getroost om mee te gaan naar je pscych om meer te leren over deze stoornis.

Ik volg dit draadje omdat ik het heel lastig vind niet eerlijk te kunnen/durven zijn. Op het hebben van een lichamelijk stoornis ligt al iets minder taboe, maar ook daar is de strijd nog niet gestreden. Las vandaag dat men mensen met HIV liever niet in dienst nemen.

Ik volg nu mijn tweede project werkend leren, ook in de hulpverlening. Een dag in de week naar school en drie dagen werken. Tijdens mijn vorige leerwerkproject werkte ik in een heel tof team dat erg open was over verschillende zaken, toch durfde ik toen niet te vertellen dat ik kamp met mds klachen. Een collega, die ook mijn werkbegeleider was had het door, zei quasie gekscherend: "Je lijkt wel manisch". Dat is de eerste keer geweest dat ik het eerlijk verteld heb. Nu op mijn huidige leerwerkplek heb ik het ook aan een collega verteld. Zij houdt het voor zich, maar ik nam wel een risico. Ik ben het zat dat ik niet kan zeggen dat het voor mij niet handig is om een vroege dienst na een late dienst te draaien, of maar 24 uur vrij te zijn na een serie nachtdiensten. Ik voel me ook bezwaard naar het team en mijn werkgever toe. Het voelt zo oneerlijk :(
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, voorlopig mond dicht en doorbikkelen, misschien als ik straks mijn diploma op zak heb dat ik dit dilemma verder ga onderzoeken. Tot die tijd heb ik veel aan de berichten hier op het draadje, de verschillende ervaringen van verschillende mensen hier. Bedankt daarvoor.

Ik zie dat dit draadje vrij oud is en vraag me af hoe het nu gaat met de mensen die hier op gereageerd hebben. Zijn jullie bij je besluit gebleven om het niet te vertellen en zijn er ook mensen die het juist wel verteld hebben? Hoe zijn de ervaringen nu in 2011?

Groeten,
Teuntje.

aaron
BerichtenCOLON 1888
GeregistreerdCOLON ma jul 21, 2008 7:50 pm

Bericht door aaron » wo dec 19, 2012 5:54 pm

Hoi teuntje,
Met mij is het allemaal nog erg wisselend. Lijk al 4 jaar te zoeken naar de juiste combi van medicijnen. :cry: Ik heb sindsdien een soort van beschut werk. Dus ze weten daar precies wat ik mankeer. Dus ik kan je geen tips of adviezen meegeven. Wel wens ik je een fijne werktijd toe :)

medusa
BerichtenCOLON 286

Bericht door medusa » ma maart 18, 2013 5:56 pm

Mijn nieuwe werkgever heeft me ook uitgekotst als ervaringsdeskundige, terwijl ik net begonnen was en slechts een jaarcontract had. Ik snap het echt niet. Ben goed opgevoed en heb me altijd goed en integer gedragen. Vroeger zeiden ze dat ik collegeaal was, nu kan ik ineens niet meer voegen. Wat gaat er nu fout? Geen idee, maar ik vind het erg vervelend. Medusa :N

Xan
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON di aug 17, 2010 6:52 pm

Bericht door Xan » di maart 19, 2013 9:07 am

Vind je zelf dat het neit goed gaat of je werkgever?
liefs Xan
"If you can't amaze people with your intelligence. Confuse them with your bullshit."

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » di maart 19, 2013 10:13 am

@Medusa, heeft je ex-werkgever je niet een bredere uitleg gegeven dan dat je je niet meer kon 'voegen'? En is dat laatste, als het al waar is, niet juist een symptoom van je ziekte? Waarom moet je je voegen, is dat een vereiste om je werk goed te doen?

medusa
BerichtenCOLON 286

Bericht door medusa » di maart 19, 2013 5:46 pm

Ja Leo precies! Waarom voegen, ik was ervaringsdeskundige en dus anders als de hulpverlener.
"Voegen" konden ze niet uitleggen aan me. In een gesprek zeiden ze letterlijk dat ik het maar moest snappen waarover zij spraken! Nou ja, dacht ik toen. Ze kijken het nog een maand aan of ze me gaan ontslaan of niet. Ik zei toen dat ik niet in een maand verander (als je verder niets doet en als je het niet kan uitleggen dacht ik). Maar ze wilde het zo.
In de brief naar de jurist noemen ze voegen ineens sociale interaktie. Dat woord is nooit gebruikt in gesprekken, maar wel duidelijker denk ik...
En ja ik denk net als jij Leo dat het met mijn symptomen van bipolair te maken heeft, kwam nogal manisch binnen. En dat vonden ze niet leuk, ook wel terecht.
Maar ze hebben me niet in de proeftijd ontslagen, nee 4 maanden later! Dat is gewoon niet eerlijk!
groeten van Medusa

medusa
BerichtenCOLON 286

Bericht door medusa » di maart 19, 2013 5:47 pm

:twisted:

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » wo maart 20, 2013 1:08 am

@Medusa, in hoeverre kun je een brede uitleg eisen die door hun goed gefundamenteerd moet worden? Dwingt de wet hen daar niet toe? De proeftijd was al voorbij, kan men je dan gewoon opzij zetten zonder tussenkomst van een vakbond en/of rechter?

medusa
BerichtenCOLON 286

Bericht door medusa » wo maart 20, 2013 5:53 pm

Beste Leo,
Je kan een contract eindigen op basis van wederzijds goedvinden. Soms is hier een vergoeding gepast, maar ik werkte slechts 4 maanden. (Mijn eerste baan in 5 jaar tijd. Echt een domper.) :!:
Of door beeindiging via het uwv of kartonrechter. Hier kan je je argrumenten geven, waarom zij niet goed gehandeld hebben en je ontslag niet terecht is (je weerwoord). Deze kunnen ook beslissen dat ze je moeten terugnemen in dienst, als zij niet correct hebben gehandeld. Het kan zijn dat je hiervoor eerst in hoger beroep moet gaan.
Bij een beeindiging via uwv of kartonrechter krijg je geen vergoeding. (En ik zie me op dit moment niet meer op de werkplek zitten, maar dat hoeven zij niet te weten.)
Maar op dit moment heb ik me toch ziek moeten melden (nu 2 weken) en gelukkig vond de bedrijfsarts dat het niet goed ging met mij en dat ik niet in staat ben tot gesprek met mijn werkgever. Ik zei hem dat ik op dit moment elk contract zou ondertekenen, want ik wil er nu vanaf zijn.
Als je ziek bent, mogen ze me niet ontslaan (dat is dan het enige voordeel) :N

Medusa

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » wo maart 20, 2013 11:37 pm

Medusa, ik kan me goed voorstellen dat je er niet meer terug zou willen, maar als je ze tot een schadevergoeding zou kunnen dwingen... . Het zou hen ook goed doen eens beter na te denken over wat ze van een ervaringsdeskundige verwachten, moeten verwachten en kunnen verwachten, zodat iemand anders in de toekomst niet weer in dezelfde val gelokt wordt. Heeft men jou goed uitgelegd wat er van je verwacht werd en heeft men er rekening mee willen houden dat je een bipolair onder behandeling bent en dat je af en toe zelf dus ook ziek bent?

medusa
BerichtenCOLON 286

Bericht door medusa » di maart 26, 2013 1:58 pm

Nee dat is niet echt gebeurd ! Binnen het project is er wel een training gegeven hoe je met de client omgaat. Dat was nuttig, en daarin ben ik ook goed beoordeeld. Maar op een of andere manier moet je je ook bij collegas als ervaringsdeskundige gedragen. Het is erg onduidelijk wat ze hiermee bedoelen, welk beeld ze in hun hoofd hebben. En waarom ik niet in dat beeld pas. Als iemand mij een open vraag stelt, geef ik daar antwoord op. Misschien een te lang en met veel gebaren, maar antwoord op. Dat mocht dus niet. Blijkbaar doe je dat niet als hulpverlener.

Het is zelfs zo dat ik niet over mijn ziekte mocht praten. Ik gaf namelijk na 3 weken (in de proeftijd dus) aan bij mijn projectleider (waar ik elke dag mee werkte, lees 2 keer in de week) dat ik een manische episode achter de rug had. Ik was namelijk nogal druk geweest en vond dat ik dat wel moest noemen. En ik kon me in mijn proeftijd natuurlijk niet ziek melden. Ik kon wel weggaan, en zij konden mijn ontslaan.
Zij zei dat ze mijn behandelaar niet was, en dat ze het niet aan haar moest vertellen. Dat heb ik gedaan. Toen mijn hoofd ook zei dat dit dus niet kon, vroeg ik haar of ik het tegen haar moest zeggen. Nee zei ze, de hulpverleners zijn namelijk ook in hun vrije tijd hulpverleners en zullen altijd hulp willen bieden. En zij als hoofd van de afdeling wilde ze het ook niet weten, dat mocht niet. Ik kon daar niets mee! Je bent ervaringsdeskundige, je hebt een ziekte, maar als het niet gaat mag je hier niet aangeven. Hoe kan dat nou. En hoe kun je je dan ziekmelden, bij datzelfde hoofd als je niet mag zeggen wat he hebt! Of hoe kun je werken als het wat minder gaat, en daar duidelijke afspraken/ evt. aanpassingen over maken. Als hoofd van een afdeling moet je over dit soort zaken communiceren, dat kan niet anders.

Ik zal richting werk aangeven dat ik wil blijven werken. Maar mijn jurist heeft om een voorstel gevraagd, maar ze geven nog geen antwoord (omdat ik ziek ben geworden denk ik ) Medusa

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » do maart 28, 2013 11:02 am

@Medusa, het lijkt erop dat ze een ervaringsdeskundige wilden hebben omdat dat misschien moest, of om er een goede sier mee te maken. Als jij te open was naar een patiënt had je uitgelegd moeten worden waarom niet etc. je komt nu eenmaal niet ervaren aan, bovendien leer je ook vanzelf gedurende het werk. En dat jij nergens officieel kwijt kon dat je hypomaan was/begon te worden is niet minder dan een schande. Die werkgever van je is niet serieus te nemen!

medusa
BerichtenCOLON 286

Bericht door medusa » wo apr 03, 2013 12:19 pm

Haha, maar de bedrijfsarts heeft vandaag een reintegratie traject voorgesteld. Dan kan ik het nog een keer proberen! Als dat proces maar beter verloopt dan tot heden is gebeurd. Zo'n traject ben ik eigenlijk nog nooit ingegaan, en wil ook eerst vragen aan mijn jurist wat zij er van vind. Vandaag werkt ze niet, dat betekent dat ik haar morgen even bel. Mijn man vind dat ik weg moet: foute club. Ik weet het nog niet, reintegreren lijkt me wel ok. Met de jurist afgesproken dat we samen gaan, ze is echt geweldig! Als ze me toch kwijt willen, dan is zij er.. om juridisch advies te geven.
de groeten van Medusa

Xan
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON di aug 17, 2010 6:52 pm

Bericht door Xan » do apr 04, 2013 8:09 am

Je kan het altijd proberen toch, fijn dat dit wordt aangeboden.
Bewaak goed je grenzen, suc7!
liefs Xan
"If you can't amaze people with your intelligence. Confuse them with your bullshit."

Leo
BerichtenCOLON 644

Bericht door Leo » do apr 04, 2013 6:14 pm

Haha, maar de bedrijfsarts heeft vandaag een reintegratie traject voorgesteld. Dan kan ik het nog een keer proberen! Als dat proces maar beter verloopt dan tot heden is gebeurd.
Hoi Medusa, het is dan wel van groot belang dat zij goed uitleggen wat ze zich bij jouw functie voorstellen, wat ze precies van je verlangen en ook om te kijken of jij je daar in kunt vinden. En ze moeten ook rekening houden met het feit dat je zelf een patiënt bent.
Ik hoop dat het allemaal goed lukt!

Minister President Brutus
BerichtenCOLON 2410
GeregistreerdCOLON za okt 18, 2008 12:00 am
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

Bericht door Minister President Brutus » za jul 27, 2013 5:16 pm

re-integreren is assimileren!
Bipolaire 2. 2 x per dag 500 mg. Depakine en 1 x per dag Efexor 36mg en zo nodig lorazepam

BUTTON_POST_REPLY